시에나 v6 스파크플러그 교체

  • #15644
    100 67.***.44.20 8874

    2000년 시에나를 가지고 있습니다.
    스파크 플러그를 교체할려고 하는데,, 보니 뒤의 3개는 아예 눈으로 보이지 않는
    지역에 있고 그나마 엔진블럭이 뒤부분이 아래로 좀 기울어져 있어 손이 그냥해서
    는 닿지 않겠더군요.
    뒤의 플러그에 접근하기위해서는 인테이크 플러넘을 분리해내고 또
    앞유리 윈드쉴드 및의 와셔와 공기흡입구가 있는 바디부분을 분리해야 할 것 같습니다.

    혹 2000시에나 스파크 플러그 교체해보신분 계시면 경험담이나 주의사항 공유해주시면
    감사하겠습니다. 또 몇시간이나 걸렸는지도요.

    • 아시에 114.***.211.25

      대부분의 v6엔진은 흡기인테이크 매니폴드를 탈거해야합니다. 혼다 v6의 경우 어떤건 매니폴드가 위에 붙어있어 간혹 공구가 들어가기도 하더군요.

      매니폴드를 분해해야해서 시간이 좀 걸리는 편입니다. 그래서 가급적 v6의 경우는 백금이나 이리듐으로 된 장수명 점화플러그를 쓰지요..

      정비지침서 하나 구입하시면 도움될듯 합니다. 숙련도에 따라 걸리는 시간이 다르니까요

    • 100 75.***.185.185

      아시에님 정보 감사합니다.
      혹 분해 후 재조립시 볼트위치나 튜브, 케이블등의 위치, 그리고 조립순서등의 기록
      또는 기억을 위해 혼자만아시는 어떤 노하우가 있으신지요 ?
      지금까지 브레이크 로터,패드,슈, 거의 모든 오일교체, 냉각수, 필터류등의 간단한 교체
      쓰로틀청소등의 분해가 많지 않은 것은 해봤지만
      이번같이 많은 파트의 분해시 순서와 부속등을 머리에 기억하는 걸로는 부족할거 같아서요,,,

      • 아시에 114.***.211.25

        아무렇게나 풀어 제끼지 말고 자석접시에 모아담기(같은 규격 혹은 같은 부위), 동영상이나 사진으로 before촬영하기, 견출지 등으로 표기하기 등등이 있습니다.

        그냥 귀찮아서 막 풀어제끼면 프로가 아닌 이상 볼트가 남기 마련이지요 ㅎㅎ

        v6 플러그 교체는 생각보다 쉽지않고 생각보다 어렵지 않은 정도입니다.
        가급적 토크렌치(여기 검색)를 쓰시구요, 자세한건 정비지침서를 통하시면 됩니다.

    • ……… 12.***.48.130

      분해 안하셔도 되는듯 합니다.
      구글님께 여쭈어보니…아래와 같은 답변을 던져주시더군요.

      I just changed the six spark plugs of my 2000 Sienna a couple of weeks ago at around 85k miles. It’s not that easy to change the back three plugs, but I succeeded to replace them without removing any parts.

      There’re several how-tos found on web, it’s very helpful. They gave me confidence on how to do the job.

      Tools I used: a 3/8 rachet, a 6-inch 3/8 socket extension bar, and of course, the 5/8 spark plug socket. I used a 3/8 stanley rachet bought from Walmart, still a little big. Later I found a very short husky rachet from home depot, it would be great if I had used this husky one.

      The front three are very easy. Since you can’t see the back three plugs, it’s better to locate their position first. I just put my hand to the back of the engine and found the three boots before I even started, so that I know it’s doable for me (My hands are not big, an advantage here), then I used my daughter’s small mirror to check what are there and made sure I was right.

      When you work on them, you have to learn your body on the engine part, so be sure the engine are cool down at that time.

      I changed the right one first. First pull off the boot, then slowly slide in the 6inch extension with spark plug socket, then attach the rachet. Took the old plug out, put the new plug in. The middle one is the same thing, working from left side. The left one took more time, ’cause there’s lots of wires there. Had to unclip the spark plug wires first.

      It took me around two hours, lots of time spending on blindingly sliding in the socket, finding the holds, and attaching rachet. It needs patience and perseverence.

      I used NGK iridium plugs and it’s great. My wife told me the next day that she could feel the engine much more powerful than before.

    • 100 75.***.182.236

      아시에님 그리고 점님…
      도움글 감사합니다.